دکتر صالح‌آبادی، دبیر انجمن مس ایران در «همایش معدن و فناوری» مطرح کرد: لزوم استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات جدید در فرآوری مواد معدنی و تأثیرات این تغییر بر شاخص‌های فنی و اقتصادی

اولین «همایش معدن و فناوری» با هدف گفتمان‌سازی، ارتقا و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط با حوزه معدن و صنایع معدنی ایران برگزار شد. دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران و دکتر صالح‌آبادی، دبیر انجمن مس ایران از سخنرانان این همایش بودند.

دکتر صالح‌آبادی، دبیر انجمن مس ایران در این همایش حول محور لزوم استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات جدید در فرآوری مواد معدنی و تأثیرات این تغییر بر شاخص‌های فنی و اقتصادی سخنرانی کرد.

دبیر انجمن مس ایران افزایش بهره‌وری انرژی، کاهش مخاطرات زیست‌محیطی، افزایش ضریب ایمنی فعالیت‌های کارگران در محیط، کاهش هزینه و مقدار بالاتر در واحد تولید و افزایش میزان تولید از طریق پیشرفت فناوری را از اهداف ایجاد تغییر در طراحی تجهیزات جدید و ایجاد فناوری‌های نوین دانست.

وی در ادامه عنوان کرد: آماده‌سازی ماده معدنی، جدایش‌های فیزیکی و جدایش‌های شیمیایی باید جهت رسیدن به این اهداف ارزیابی شود.

صالح‌آبادی ابزار موردنظر برای این ارزیابی را در چهار بخش بررسی کرد و گفت: در بخش مدل‌سازی با استفاده از سیستم‌های اطلاعات یکپارچه با مدل‌های دقیق از فرآیند امکان شناسایی طرح‌های بهینه‌سازی فرآیند و شناسایی شرایط غیرعادی را فراهم می‌کند. در بخش خصوصیات برای اندازه‌گیری عملکرد یا مدل‌سازی فرآیندها، توصیف فرآیندها و جریان فرایندها خصوصیات خطی، خصوصیات شیمیایی و فیزیکی مانند ترکیب شیمیایی، چگالی، ویژگی‌های سطح، اندازه ذرات، سختی، میزان و انواع ناخالصی، pH و …لازم است. ابزار دیگر ساختار مواد تجهیزات است که تمام فرآیندها شامل جابجایی مواد و کنترل‌کننده‌های جریانات فرآیند هستند که برای بسیاری از این‌ها، برای اجرای فرایندهای کارآمدتر، بهبود سایش، خستگی، خوردگی و مقاومت در برابر خزش لازم است. ابزار دیگر تضمین بهداشت و ایمنی است که انتظار می‌رود فناوری‌های جدید منجر به کاهش مواجهه کارکنان با خطرات بهداشتی و ایمنی شود.

وی در خصوص چگونگی بهینه‌سازی در روش‌های جدید آماده‌سازی مواد معدنی عنوان کرد: بهبود فرآیند و تحقیقات بر روی آن می‌تواند مسائل زیست‌محیطی مربوط به انتشار گردوغبار را برطرف کند. انتشار گردوغبار برای صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کاهش بیشتر انتشار گردوغبار، به بهبود روش‌های فعال و غیرفعال برای کنترل گردوغبار نیاز است و همچنین فرصت‌های قابل‌توجهی برای بهبود بهره‌وری و بهره‌وری انرژی در مراحل اولیه عملیات آماده‌سازی مواد معدنی، به‌ویژه با تغییر در روش های انفجار و حفاری وجود دارد بعلاوه اینکه توانایی بهبود کارایی ماشین‌آلاتی که در حال حاضر در تغییر یا کاهش اندازه ذرات استفاده می‌شود، به بهبود بهره‌وری انرژی و بهره‌وری کلی پردازش کمک می‌کند.

دبیر انجمن مس ایران ادامه داد: سنسورها و ابزار دقیق پیشرفته نیز می‌توانند منجر به بهبود کارایی و بهره‌وری تقاطع در عملیات انفجار و حفاری، اندازه‌گیری و طبقه‌بندی شوند. علاوه بر مواردی که گفته شد صنعت معدن به دنبال تولید مواد جدید برای بهبود مقاومت در برابر سایش در خردایش و آسیا و مواد مقاوم در برابر حرارت، مانند سرامیک پیشرفته برای استفاده در فیدرها، آسترها و گلوله‌ها است. صالح‌آبادی در تشریح فرصت‌های استفاده مستقیم از فناوری‌های جدید خاطرنشان شد: پیشرفت‌ها و استفاده از بهترین روش‌های صنعت در بهره‌وری انرژی ماشین‌آلات و تجهیزات منجر به صرفه جویی در انرژی شده است. دستگاه‌های حسگر از همه جنبه‌ها برای فرآیند بسیار مهم هستند. پیشرفت در اندازه‌گیری زمان واقعی، جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل و تفسیر داده‌ها به درک ویژگی‌های مواد قبل از پردازش و بهبود کارایی و فعالیت‌های پردازش کمک می‌کند. پیشرفت در فن‌آوری و استفاده از مواد مستحکم در ساخت واحدهای فرآوری باعث کاهش فرسودگی ماشین‌آلات، کاهش هزینه‌های تعمیر و تعویض و افزایش عمر ماشین‌آلات شده است. بهبود روش‌های کنترل گردوغبار به یک مسئله زیست‌محیطی با اهمیت برای صنعت تبدیل شده است. استفاده بیشتر از مدل‌سازی و فن‌آوری‌های حسگر منجر به کاهش اتلاف انرژی در محیط‌زیست شده است. ایمنی یک ملاحظه ثابت و صریح در هر فناوری یا عمل تجاری این به‌طور خاص به‌عنوان بخشی از تمام زمینه‌های تحقیق و توسعه پردازش‌شده است.

صالح‌آبادی گفت: در یک مطالعه مقایسه‌ای بررسی استفاده از طراحی‌ها، تجهیزات و فناوری‌های جدید در حوزه فرآوری مواد معدنی طی یک دوره ۲۰ ساله منتج به ارائه تأثیرات آن بر شاخص‌های فنی و اقتصادی شده است که بر طبق آن افزایش ۳۳ درصدی بهره‌وری مصرف انرژی (مصرف انرژی در واحد تولید محصول) و کاهش تلفات مربوط به فرآوری به زیر ۵% و کاهش حوادث قابل گزارش مربوط به بهداشت و ایمنی مربوط به فرآوری به زیر ۵% پیشرفت‌هایی است که باعث می‌شود اخطار در مورد نقض مقررات ایمنی و بهداشتی بسیار اندک و در حد صفر باشد. درعین‌حال افزایش ۲۵ درصدی واحد محصول در ساعت کار، افزایش ۲۰ درصدی در بازگشت سرمایه به کار گرفته شده و ۱۵ درصد افزایش ارزش‌افزوده در واحدهای فرآوری از نتایج استفاده از طراحی‌ها و فناوری‌های جدید است.

پست های مرتبط

پیام بگذارید